Dan ružičastih majica – ima li vršnjačkog nasilja u našoj školi?
Autor: Sandra Bošnjak, 28. 2. 2022.
Kako se u ovoj školskoj godina konačno nastava provodi u razredu (svega smo jedan tjedan bili na online nastavi), učenici su imali priliku više se družiti u školi i izvan nje, mogli su primijetiti kako se međusobno ponašaju, uvažavaju li jedni druge te ponaša li se netko nasilno i neprimjereno. Učenici su se bolje upoznali, odmore provode zajedno, a prvi razredi kojima je ovo novo okruženje i najmlađi su imali su prilike uočiti kakva je situacija s nasiljem u našoj školi. Ima li vršnjačkog nasilja u našoj školi?
Na nastavi informatike i računalstva proveli smo tijekom veljače anketu o vršnjačkom nasilju s učenicima prvih razreda. Analizu i rezultate ankete objavljujemo nakon tjedna u kojemu je obilježen Dana ružičastih majica koji se obilježava svake godine posljednje srijede u veljači. To je dan kada se na simboličan način želi skrenuti pozornost na problem sveprisutnijeg vršnjačkog nasilja u školama.
Anketi je pristupilo 72 učenika prvih razreda naše škole. Dobiveni rezultati ankete poslužili su za analizu i usporedbu s prošlogodišnjim rezultatima ankete, te su nam smjernica za rad s učenicima u suzbijanju vršnjačkog nasilja u školi.
Cilj istraživanja bio je prikupiti informacije o stavovima učenika prvih razreda , njihovim iskustvima i razmišljanjima o vršnjačkom nasilju. Kako smo tijekom 2019./20. školske godine provodili projekt STOP nasilju i anketirali i tada učenike naše škole na temelju anketa možemo usporediti odgovore učenika i vidjeti ima li nasilja u našoj školi, ako ga ima u kojoj je to mjeri, odnosno smanjuje li se ili povećava vršnjačko nasilje.
Rezultate provedene ankete pogledajte u nastavku:
Odgovori na pitanje 19. Na koji način roditelji mogu prevenirati nasilje (spriječiti ili utjecati na svoje dijete da do toga ne dođe) ? i 20. Što predlažeš kao moguću prevenciju nasilja u školi?, nalaze se u prilogu.
Analiza provedene anketa ove godine dovela je do sljedećeg zaključka:
Učenici prvih razreda svojim odgovorima su potvrdili da su se do sada susretali s vršnjačkim nasiljem, a gotovo polovica njih su bile žrtve nasilja (42% ), međutim većina učenika nije sklona nasilnom ponašanju (88% ). U situaciji da su svjedoci nasilja ili žrtve nasilja reagirali bi tako da se obrate nastavnicima i ostalim djelatnicima u školi (76% ) ili roditeljima za pomoć (17% ). Većina bi prijavila nasilno ponašanje neke osobe ukoliko bi nazočili takvom ponašanju ili događaju (85% ).
Prema ostalim odgovorima koje možete pogledati u priloženim rezultatima učenici savjetuju da je treba što više razgovarati s djecom i mladima o opasnostima i posljedicama vršnjačkog nasilja kako u školi tako i u obitelji. Također upozoravaju da je vrlo bitan odgoj u obitelji te da je provođenje radionica s učenicima u školi najbolji način kojim možemo osvijestiti sudionike u školi o važnosti ove teme, i najbolji način da se nasilje smanji u školama. Smatraju da osobe koje su sklone nasilju trebaju pomoć kako bi to prestali raditi, ali ih treba i osvijestiti da moraju biti kažnjeni za svaki novi čin nasilja ako ga ponove. Potenciraju više aktivnosti usmjerenih na rad s učenicima na satu razrednog odjela koje bi uključile u rad i stručnu službu škole.
Ovo istraživanje ujedno nam služi kao polazna točka za rad s učenicima kako bi ih osvijestili o ovoj problematici i usmjerili na primjereno vršnjačko ponašanje prožeto empatijom, razumijevanjem za druge i prihvaćanjem različitosti.
Provedene ankete o vršnjačkom nasilju u prethodnim godinama sa svim odgovorima učenika možete vidjeti na poveznici: https://padlet.com/krastija/anketevrsnjackonasilje
Istraživanje je pripremila, provela i analizirala profesorica informatike Ksenija Rastija.
Autorica: Ksenija Rastija, prof.
Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.