2021-04-07 20:08:36

Zločin i kazna u pandemiji

Na popisu obveznih djela za cjelovito čitanje u 3. razredu opće gimnazije nalazi se roman ruskog književnika F. M. Dostojevskog pod nazivom Zločin i kazna. U dogovoru s učenicima i u kontekstu provedbe školskog međupredmetnog projekta Pandemija i mentalno zdravlje, prof. Željka Orban provela je drukčiji pristup u interpretaciji jednog od najpoznatijih romana ruske, a i svjetske, književnosti. Aktivnosti su započele radionicom o emocijama pod nazivom Kako se nosim s emocijama? Raspoređeni u skupinama učenici su imali  zadatak opisati emocije STRAH, LJUTNJU, TUGU i SREĆU, a na kraju  izraditi svoje rječnike emocija na principu Ponekad se osjećam …

Tako su se na popisu mogle pronaći riječi depresivno, usamljeno, uplašeno, bezvoljno, umorno, ljubomorno, poštovano, obožavano, vrijedno, prihvaćeno…  Na kraju radionice zaključili smo kako na naše emocije utječu okolnosti i događaji koji nas zadese, a isto tako i okolina u kojoj se nalazimo, koja na nas djeluje ohrabrujuće i motivirajuće ili pak suprotno.

 

 

 

Aktivnosti koje su provedene nakon radionice na sljedećim nastavnim satima bile su usmjerene na interpretaciju romana Zločin i kazna, s naglaskom na motive Raskoljnikovljeva zločina. U Vennovu dijagramu učenici su izdvojili i argumentirali socijalne, psihološke i filozofske motive kojima je Raskoljnikov bio vođen u ubojstvu Aljone Ivanovne. Svaka je skupina iznijela svoja promišljanja i zaključke nakon čega je uslijedila rasprava. Neke radove možete vidjeti u nastavku: 

 


Po završetku rasprave zaključili smo kako su sva tri motiva isprepletena i kulminacijom Raskoljnikovljevih emocija počinjeno je ubojstvo.

U sljedećoj aktivnosti učenici su u stvaralačkim zadatcima aktualizirali Raskoljnikovljeve postupke na način da su se usredotočili na njegovu mentalnu sferu i utjecaj društva u kojem je živio na njegova promišljanja i  postupke. Na zadanu temu Što bi bilo (kad bi bilo) da je pandemija zavladala Raskoljnikovljevim dobom prije ubojstva Aljone Ivanovne izradili su stripove, blogove, pisali priče, pjesme, novinske naslovnice i drug, a da im kreativnosti nije nedostajalo,  možete se uvjeriti i sami:

Priča 1 Priča 2 Priča 3 Pjesma 1 Pjesma 2   Pandemija u
Raskoljnikovo doba
Book Creator   Strip 1 Strip 2 Strip 3

 

Novine

Novine 1 Novine 2 Novine 3

 

 

Ovakvim pristupom u interpretaciji učenici su se dodatno angažirali u povezivanju djela sa suvremenom stvarnosti, u tzv. aktualizaciji djela. Osim što su naučili obilježja realizma, da su likovi predstavnici klase i sredine iz koje dolaze,  čvrsto  socijalno, psihološki i intelektualno motivirani i da Dostojevski  stavlja naglasak na njihov  unutarnji život i mentalni aspekt,  upravo su njega, tj.  ugroženost  mentalnog zdravlja,  prepoznali  kao gorući problem današnjice. Složili smo se i zaključili da probleme trebamo rješavati razgovorom, ni u kom slučaju bilo kakvim oblicima nasilničkih ponašanja, i osudili Raskoljnikovljevo ubojstvo Aljone Ivanovne.

 

Željka Orban, prof.


Srednja škola Marka Marulića Slatina