2022-11-04 13:14:00
Istraživanjem do međupredmetnog školskog projekta Moć reklamaU tjednu obilježavanja Svjetskog dana štednje, od 24. do 28. listopada, učenici su na nastavi informatike ispunjavali anketu kojom smo željeli prikupiti informacije o utjecaju reklama u medijima i društvenim mrežama na potrošnju mladih. Anketa nas je usmjerila ka pokretanju školskog međupredmetnog projekta Moć reklama.
Svjesni smo da smo dio konzumerističkog društva i da je vrlo teško odoljeti reklamama koje nam se nude kroz različite medije. Kako bi dobili povratne informacije o navikama mladih kao potencijalnih potrošača obilježili smo Svjetski dan štednje ponudivši im anketu, te smo razgovarali o navikama kupovanja, potrebama i reklamama koje nas napadaju i dosađuju ali i motiviraju na kupovinu.
No reklame nas neće samo financijski oštetiti već mogu ostaviti i dublje tragove, osobito na djecu i mlade, mogu im narušiti zdravlje, uništiti izgled, kreativnost, stvaralački duh, pogurati ih u viziju idealnog svijeta, izgleda i života, a samim tim narušiti im psihičku stabilnost i životne vrijednosti.
Prema dobivenim rezultatima ankete izdvojili bismo samo neke nama ključne odgovore koji su utjecali da pokrenemo međupredmetni školski projekt pod nazivom Moć reklama, u koji će se uključiti učenici opće gimnazije kako bi se educirali o vrstama reklama i utjecaju reklame na potrošače, kako se otrgnuti utjecaju reklama na naš život i kako ih ignorirati ili bar prepoznati koje su korisne.
Anketi je pristupilo 96 učenika gimnazije i ekonomije, a odgovore na neka pitanja pogledajte u nastavku.
Zaključak istraživanja:
Anketu koja je pokazala da svi mladi isključivo koriste internet kao medijski format informiranja (92%). Svjesni su da ih reklame koje „iskaču“ na stranicama nagovaraju na kupovinu (71% kaže da se to uvijek događa, a 21% smatra da ih ponekad prate). Međutim, dosta učenika smatra da su reklame korisne (58%). Kroz razgovor s učenicima, saznali smo kako smatraju da su reklame dobro došle jer ih informiraju o novim proizvodima i ne moraju gubiti vrijeme tražeći nešto što im se sviđa jer im je to na ovaj način ponuđeno (82%). Većina učenika nije svjesna prikrivenog oglašavanja (72%). Razgovarajući s mladima primijetili smo da nisu svjesni kako prikriveno oglašavanje ima snažni utjecaj na podsvijesti pojedinca koja ga aktivira na kupovinu te utječe na njegove stavove i ponašanje. Osobitu važnost i povjerenje daju reklami ako ju iznosi poznata medijska osoba ili njihovi idoli influenceri rekli su kroz raspravu.
Zaključili smo kroz raspravu da nas samo umjerenost i kupovina prema stvarnim potrebama može oblikovati u štediše, te da veća odgovornost i pažljivost prema trošenju omogućuje posjedovanje više novca koji onda možemo štedjeti. Cilj je bio ukazati mladima da se mogu educirati o štednji i kontrolirati svoju potrošnju usmjerivši ju prema samo neophodnoj kupovini. Također edukacija o prepoznavanju prikrivenih reklama, lažnih efektnih proizvoda koji nam se nude u reklamama također nas može zaustaviti u potrošnji. Osim toga spoznali smo da razmišljanjem prije kupovine i samokontrolom možemo odolijevati reklamama koje nas nagovaraju na kupovinu koja nekima postaje hobi i dovodi ih do raznih poremećaja.
Autorica: Ksenija Rastija, prof.
|