2023-06-23 13:48:14
„Prehrambena pismenost – jučer, danas, sutra“ – 2. i 3. etapa međupredmetnog školskog projekta (Soli; Masti i ulja)Međupredmetni školski projekt Prehrambena pismenost – jučer, danas, sutra provodi se tijekom školske godine 2022./2023. u svim prvim razrednima naše škole. U 3. etapi projekta uključili su se i učenici 2. razreda agrotehničara. Projekt obuhvaća tri važne sastavnice ljudske prehrane, a to tu masti, šećer i sol. Nositeljice projekta su Marina Ivoš, Dinka Prenković i Dragana Medved. Projekt se provoditi kroz nastavne predmete Sat razrednika, Kemija i Biologija.
Ciljem projekta je, kroz različite aktivnosti i radionice, potaknuti učenike na razmišljanje o tome što jedemo i pijemo, o količini ugljikohidrata (šećera), soli i masnoća koje unosimo dnevnim obrocima, posljedicama dugotrajne konzumacije tih namirnica u većim količinama te kako, konkretnim postupcima, poboljšati prehrambene navike mladih u budućnosti.
Predmetna nastavnica Dinka Prenković na satu kemije provela je radionicu „Određivanje količine soli u omiljenim grickalicama“ koje konzumiraju srednjoškolci. U radionici su sudjelovali učenici 1.a razreda opće gimnazije. Cilj je radionice osvijestiti učenike o količini soli koji unose prilikom konzumacije slanih grickalica. Radionica je ostvarena kroz tri aktivnosti. U prvoj aktivnosti su učenici trebali sakupiti ambalažu grickalica koje konzumiraju tijekom dana te ih donijeti na nastavu kemije. Druga aktivnost se je sastojala od proučavanja deklaracije i pronalaska na deklaraciji koliko pojedina grickalica sadrži soli. Nakon određivanja količine soli u pojedinom napitku učenici su i izvagali tu količinu. Dobivene podatke su organizirali i jedni drugima prezentirali te su uvidjeli kako konzumacijom različitih grickalica u svoj organizam unose dosta soli ponekad i više nego je organizmu potrebno.
Učenici 1. razreda ekonomske škole i 1. razreda tehničara za elektroniku, na satu biologije, pod mentorstvom predmetne nastavnice Dragane Medved, proveli su aktivnosti u sklopu 2. etape projekta „Prehrambena pismenost – jučer, danas, sutra - soli“. Početna aktivnost bila je individualno zapisati svoje dosadašnje spoznaje o solima. Nakon toga, učenici su podijeljeni u grupe. Koristeći svoje pametne telefone, istraživali su, prikupljali podatke, zapisivali, oblikovali svoje zapise na zadanu temu s posebnim naglaskom na natrijev klorid - sol koji koristimo u domaćinstvima. Osim informacija o građi, ulogama, svojstvima i primjeni soli, učenici su trebali navesti i posljedice dugotrajne konzumacije većih količina natrijevog klorida te predložiti konkretne postupke kojima bismo mogli smanjiti unos soli u organizam. Završna aktivnost bila je prezentacija uradaka te vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje.
Učenici 2. razreda agrotehničara,na satu biologije, pod mentorstvom predmetne nastavnice Dragane Medved, proveli su aktivnosti u sklopu 3. etape projekta „Prehrambena pismenost – jučer, danas, sutra– masti i ulja“. Na početku prve aktivnosti učenici su podijeljeni u četiri grupe i svaka je dobila točno određeni zadatak. Prva grupa trebala je istražiti građu (sastav) masti i ulja, druga grupa – dobivanje i svojstva, treća – podrijetlo, a četvrta – važnost masti i ulja u organizmu i posljedice prekomjerne konzumacije. Koristeći svoje pametne telefone i računala, istraživali su, prikupljali podatke, zapisivali i oblikovali svoje zapise. Nakon toga, ispisali su svoje materijale, nalijepili ih na papir (karton) u boji i pomoću magneta postavili na ploču. Završna aktivnost bila je prezentacija uradaka te prijedlozi konkretnih postupka kojima bismo mogli smanjiti unos nezdravih masnoća u organizam. Učenici su bili izuzetno aktivni, zadovoljni otkrivanjem novih spoznaja, ali i iznenađeni količinom „skrivenih masti“ u namirnicama koje gotovo svakodnevno konzumiraju.
Dragana Medved, profesor biologije i kemije
|