2020-03-02 13:59:00

Izvješće o provedbi školskog međupredmetnog projekta STOP nasilju na nastavi Engleskoga jezika

Tijekom 5 mjeseci provedbe projekta STOP nasilju, učenici 1.a i 1. b razreda opće gimnazije vodili su se mišlju Mahatme Gandhija: 'Budi promjena koju želiš vidjeti u svijetu'. Pri definiranju projektne teme na početku školske godine krenuli su od vlastite potrebe sprječavanja i prevencije bilo kakvog oblika nasilja u školi i izvan nje.

Početak projektnih aktivnosti na nastavi Engleskoga jezika označila je radionica 2. listopada povodom Međunarodnog dana nenasilja ''Što je nasilje/što je mir''. Učenici su definirali pojmove nasilja, mira, mirovnog aktivizma, poštivanja pravila, a glavni ishod radionice bio je uključivanje mirnog i nenasilnog ponašanja u razredno okruženje. Tako su učenici osmislili razredna pravila ponašanja kako bi nam boravak u školi i učenje bili ugodniji. Izradili su kreativne plakate koji nas podsjećaju tko su ''PEACEMAKERS'', a tko ''PEACEBREAKERS''.

Sljedeća aktivnost bila je upoznavanje s kratkim biografijama mirovnih aktivista Nelsona Mandele, Mahatme Gandhija, Malale Youfsazai i Leymah Gbowe. Učenici su u skupinama izradili plakate i usmene prezentacije o životu i djelovanju svakog od navedenih aktivista. Kroz upoznavanje s metodama djelovanja i životima ovih iznimnih boraca za ljudska prava, učenici su naučili kako je nasilje prisutno u svim sferama života, i iako su brojni pojedinci izloženi nasilju gotovo svakodnevno, jedini odgovor i rješenje dolazi nenasilnim putem.

 

Povodom Dana sigurnijeg interneta 11. veljače, učenici su upoznati s različitim vrstama nasilja, a poseban je naglasak stavljen na nasilje na internetu (cyberbullying). Međupredmetnim povezivanjem informatike i engleskoga jezika učenici su naučili kako izraditi digitalni plakat u alatu Canva ili digitalnu prezentaciju u alatu Sway. Tema digitalnih radova bila je STOP nasilju na internetu. Digitalni plakati informiraju nas o oblicima e-nasilja, savjetuju što poduzeti kako ne bi postali žrtve digitalnog nasilja i kome se obratiti ako do nasilja dođe. U svojim radovima učenici su primijenili znanje o autorskom pravu zaštite digitalnih sadržaja te odabrali neku od CC licenci kojom omogućuju daljnje korištenje svoga rada. Radovi su objedinili digitalnu pismenost, preciznost, kreativnost i znanje engleskoga jezika, a konačni rezultat ostaje kao trajan podsjetnik koji ukazuje na problem vršnjačkog nasilja na internetu.


Posljednja projektna aktivnost povodom Dana ružičastih majica od učenika je zahtijevala visok stupanj uključenosti i kreativnosti. Kroz upoznavanje s metodama Kazališta potlačenih Augusta Boala, učenici se koriste dramatizacijom kao načinom rješavanja sukoba. Kroz metodu Forum teatra, u skupinama osmišljavaju i prikazuju scenu vršnjačkog nasilja koju potom predstavljaju publici. U Forum teatru publika ima važnu ulogu – prestaje biti samo nijemi gledatelj, i aktivno se uključuje u proces rješavanja sukoba. Učenici su osmislili nekoliko vrlo kreativnih dramskih prizora, a nakon nekoliko pokušaja uspjeli su doći do pravednog i zadovoljavajućeg rješenja sukoba.

Bilo je tu scena koje su prikazivale nasilje nad slabijima, novim učenicima u školi, ili jednostavno učenicima koji su drukčiji od drugih. Uz mnogo smijeha i nezaboravnih prizora, zaključili smo da se svaki problem vršnjačkog nasilja može riješiti ako nismo samo pasivni promatrači, kao publika u kazalištu,  nego preuzmemo aktivnu ulogu u zaustavljanju i prevenciji nasilja.

Po završetku svih projektnih aktivnosti iz svih uključenih predmeta, učenici su se kritički osvrnuli na projekt i ostvarene ciljeve i ishode. Na pitanje što su novog naučili dali su različite, ali i vrlo znakovite odgovore:

 ''Cyberbullying je opasniji nego što sam mislila.'' ''Naučila sam koristiti digitalne alate Canva i Pixton.'' ''Naučio sam kako i zašto vršnjačko nasilje počinje.'' ''Naučio sam kako spriječiti pojavu nasilja u školi.'' ''Razgovor je uvijek najbolje rješenje.'' ''Naučila sam što je sve zapravo nasilje.'' ''Fair play je važan.'' ''Naučio sam izrađivati digitalne plakate i logo.'' ''Naučila sam izraziti osjećaje kroz glumu.'' ''Naučio sam da se nasilje može spriječiti.''


Odgovori na pitanje što im se najviše svidjelo potvrdili su da učenici zaista vole timski rad i zajedništvo, a posebno veseli činjenica da su ponosni što su se uspjeli kreativno izraziti u brojnim različitim aktivnostima – od izrade digitalnih i ''običnih'' plakata, izrade stripa, loga projekta,  prezentacija, intervjua, pisanja priča, dramskih prikaza, uređivanja panoa, pa sve do prilike da svoj vrijedni rad predstave ostalim učenicima naše i drugih škola.

Autor članka: Silvija Štimac, prof


Srednja škola Marka Marulića Slatina