preskoči na sadržaj

Srednja škola Marka Marulića Slatina

Novosti

Slatinčani deveti put na Državnoj smotri simuliranih suđenja

Autor: Sandra Bošnjak, 16. 3. 2023.

U prostorijama Općinskog kaznenog suda u Zagrebu u subotu, 11. ožujka 2023. godine, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta Republike Hrvatske i Agencija za odgoj i obrazovanje i ove su godine organizirali Državnu smotru simuliranih suđenja iz područja Građanskog odgoja i obrazovanja na kojoj je sudjelovalo 20 ekipa iz Belog Manastira, Bjelovara Đurđevca, Gline, Koprivnice, Opatije, Otočca, Splita, Šibenika, Trogira, Varaždina i Zagreba te učenici Srednje škole Marka Marulića Slatina. Pod vodstvom profesora Zorislava Jelenčića za slatinski tim je nastupilo jedanaestero učenika: Barbara Schweigert, Dominik Gaća, Iva Drokan, Karlo Martinović, Lana Radić, Lorena Bocor, Luka Šabić, Mateja Podolski, Noa Fazekaš, Petra Piskać i Valentino Đumlija. Pripreme za suđenje trajale su tri mjeseca.

Nazočne su učenike i mentore pozdravili Marin Mrčela, sudac Vrhovnog suda Republike Hrvatske, Jasna Zoretić Rendulić, predsjednica Općinskog kaznenog suda u Zagrebu (sudila je i Slatinčanima u jednoj parnici), te viši savjetnik za Građanski odgoj i obrazovanje mr. sc. Tomislav Ogrinšak kao predsjednik povjerenstva. Simulirana suđenja dio su učenja i stjecanja kompetencija iz područja međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje - na unaprijed zadanom predmetu kaznene parnice „KAZNENI POSTUPAK: OPĆINSKO DRŽAVNO ODVJETNIŠTVO U NIGDJEGRADU PROTIV STJEPANA STIPIĆA“ učenici se uče ulogama državnog odvjetnika, optuženika, oštećenika, svjedoka, odvjetnika i vještaka, redoslijedu izvođenja dokaza, ispitivanju i protuispitivanju. Tijekom simuliranih suđenja učenici usvajaju vještine argumentiranja, dokazivanja, logičkog zaključivanja, uočavanja važnih činjenica, nepristranog pristupa i javnog nastupa. Posebna važnost je u tome da učenici imaju priliku upoznati način rada i svrhu sudbenog sustava, čime se podiže svijest o važnosti uloge sudstva i vladavine prava u demokratskom društvu. Na simuliranom suđenju suočavaju se ekipe iz različitih škola, a presudu donosi pravi sudac. Ovo je već deveti put da Slatinčani sudjeluju na državnim Smotrama simuliranih suđenja, a dosad je nastupilo više od 100 učenica i učenika.

 

 

 

Nacrt predmeta
Stjepan Stipić je prometni tehničar koji radi u Zagrebačkom holdingu d.o.o. i jedini je zaposlen u obitelji. Živi sa suprugom Silvijom koja je domaćica i dvoje djece koji su studenti (Marija i Toni). Silvija nije zadovoljna sa svojim životom. Njen je otac vinogradar i zato Stipići uvijek imaju vina doma. U velikim količinama. Silvija je u zadnje vrijeme počela utjehu nalaziti u alkoholu. Njena je obitelj primijetila da previše pije tijekom dana i da zbog toga zanemaruje kućanske poslove. Neredovito kuha. Ona i suprug se zato često svađaju.
U tim svađama Stjepan se Silviji obraća vrlo pogrdnim i uvredljivim riječima. Nekada dođe i do međusobnog fizičkog nasrtanja. Stjepan je 18. rujna 2022. kasno poslijepodne došao kući s posla. Ručak nije bio skuhan. Nije bilo ništa za jesti. Započela je svađa između njega i Silvije. Kći Marija je ubrzo izišla iz stana. Toni tada nije bio u stanu.
Svađa je trajala sve dok nije došao Toni i pozvao policiju i otpratio mamu na hitnu pomoć. Liječnik je pregledao Silviju i utvrdio ogrebotine i crvenilo na desnom licu i hematom u području oka. Također je utvrdio da je Silvija pod utjecajem alkohola (0,7 ‰ alkohola u krvi). Silvija nije htjela reći odakle te ozljede. Policija je odmah po dolasku u stan alkotestirala Stjepana i očitala 0,3 ‰ alkohola u krvi. Stjepan je uhićen. Sutradan mu je određen istražni zatvor.

 

Dojmovi sudionika:

Lana: Ovogodišnje simulirano suđenje bilo je obilježeno našim posjetom Općinskom kaznenom sudu u Zagrebu. Kao prošlogodišnji sudionik simuliranog suđenja, nisam imala priliku doživjeti atmosferu koja vlada kada se doslovno nađemo u sudnici, no ove godine to je toliko doprinijelo mom osobnom dojmu i cijeloj aktivnosti. Prisustvovali smo dvama suđenjima i mogu reći da mi je to bio jedan od doživljaja života. U prvom suđenju bili smo tužba i ja sam imala ulogu odvjetnika koji je ispitivao našeg sudskog vještaka. Svidio mi se nadasve realističan pristup sutkinje koja se odnosila kao da se radi o pravom slučaju. Iako je rekla da bi danas promijenila odluku da bude sudac, smatram da savršeno obavlja svoj posao i da je točno gdje treba biti. Drugo suđenje, meni, osobno, draže, bilo je znatno opuštenije. Tada sam imala ulogu svjedoka, kćeri Marije Stipić, i osjećala sam se baš kao i prošle godine. Došla sam do svoje riječi i na poziciju koja meni leži. Nakon svjedočenja skromno ću reći da me sutkinja pohvalila rekavši da sam vrlo usredotočena, da odlično glumim i da djelujem kao da sam doslovno proživjela problematičnosti obitelji Stipić. Međutim, svi mi bili smo toliko fantastični da se podjednako ističemo. Također, čuli smo mnoštvo divnih riječi od, također, divne sutkinje. Želim se zahvaliti svojim kolegama, našim vršnjacima iz drugih škola, sutkinjama i svima koji su jučer bili s nama, a posebno našem profesoru Zorislavu koji nas je nasmijavao i motivirao te omogućio sve ovo. Sve prekrasne aktivnosti, vrijeme provedeno s predivnim ljudima, putovanje i doživljaj ostavljam u jučerašnjem danu nadajući se da ću ponovno doživjeti ovakvo nezaboravno iskustvo.

Luka: Ovogodišnje simulirano suđenje bilo mi je zanimljivo te veoma uzbudljivo s frapantnim detaljima. Smatram da je ta smotra veoma bitna jer  pomaže učenicima da shvate način rada sudbene vlasti i da tako prepoznaju važnost trodiobe vlasti koja je karakteristična za liberalne demokracije. Samim time, naučio sam kako se verbalno izražavati te kako na argumentiran način sucu prikazati dokaze poštujući sve zakonske norme. U prvom suđenju igrao sam odvjetnika tužbe, a u drugom odvjetnika obrane i shvatio sam koliko je sucima teško razabrati objektivnu stvarnost od raznih manipulacija kojima se najčešće služe obje strane.

Lorena: Za razliku od prethodnih godina, ovogodišnja Državna smotra simuliranih suđenja održana je uživo i mogu reći da je neusporedivo. Prvi put sam bila na kaznenom sudu i vidjela postupak provjeravanja na ulasku i odvijanja parnice. Smatram da nam je svima ovo vrlo važno iskustvo jer smo se već u srednjoj školi upoznati s ulogama suda, sudaca, odvjetnika, pa i samih svjedoka. Mogli smo podijeliti svoja  mišljenja s ostalom djecom iz drugih krajeva Hrvatske, boriti se s njima, no na kraju ipak vrlo dobro zabaviti i naučiti nešto novo. Sutkinje su bile oduševljene i pohvalile su naš rad te naglasile kako je naša igra bila daleko bolja nego ona kakvu viđaju svaki dan tijekom radnog vremena.

Valentino: Državna smotra simuliranih suđenja održala se na Općinskom kaznenom sudu u Ilici i omogućila nam je pobliže upoznavanje sa procedurom sudskih procesa. Naime, simulacija je izvedena kroz dva suđenja protiv dvije škole što nam je omogućilo potanko uživljavanje u uloge pravosudnih službenika te civilnih sudionika i to sve uz vodstvo profesionalnih sudaca. Simulacija je bila fenomenalna i iznimno edukativna te smo se pobliže susreli sa, sada nam jasnim i poznatim, pravosudnim pojmovima i pravilnicima te smo imali mnoštvo prilika za testiranje uspješnosti potkrepljenja vlastitih argumenta i donošenja pravodobnih logičkih zaključaka. Upoznavanje novih učenika i profesionalnih pravnih službenika je bilo unikatno iskustvo. Ovakvo iskustvo potaknulo je u meni razmišljanje o pravosudnom sustavu u Republici Hrvatskoj te o snazi pravosudne odluke o nevinosti ili krivci. Smatram da je ovo bila unikatna prilika od neprocjenjive vrijednosti koja je zauvijek ostavila snažan dojam koji će povećati samosvijest o važnosti pridržavanja zakona i ostajanja u granicama područja legalnosti svih životnih sfera. Moram istaknuti kako je ovo iskustvo od neprocjenjive vrijednosti te se nadam da ću simulirano suđenje imati priliku iskusiti i sljedeće godine.

Iva: Smotra simuliranog suđenja bila mi je vrlo poučna što se tiče kako sud i sve u vezi njega funkcionira, sve nam je jasno bilo objašnjeno i lako sam se snalazila u svemu tome s obzirom da mi je bio prvi put. Voljela bih ponoviti to iskustvo i naučiti još mnogo toga u vezi suđenja.

Barbara: Na smotri sam se pobliže upoznala sudbenim sustavom u Republici Hrvatskoj te naučila kako poboljšati svoje govorne vještine. Moja uloga bila je uloga odvjetnika, gdje sam postavljala pitanja svjedoku. Sve u svemu, ovo je bilo jedno predivno iskustvo koje ću dugo pamtiti, a nadam se i ponoviti sljedeće godine.

Noa: Ovogodišnja Smotra simuliranih suđenja je bila zanimljivo i poučno iskustvo. Okušali smo se u ulozi odvjetnika, naučili kako funkcionira kazneni postupak te smo u sudskoj raspravi pokusali dokazati nevinost naših klijenata. Uz to smo proveli ugodna dva dana u Zagrebu te smo se s novim znanjima i iskustvima, sretni i zadovoljni vratili kući.

Dominik: Lijepo je što smo dobili priliku iskusiti smotru uživo. Vidjeli smo kako i gdje na sudu djeluju odvjetnici obrane/tužiteljstva, svjedoci i sama sutkinja/sudac. Mislim da je golemo i rijetko iskustvo osjetiti ambijent sudnice.

Mateja: Odlazak na Državnu smotru simuliranih suđenja opisala bih kao vrlo zanimljivo i nezaboravno iskustvo. Svi učenici odlično su se snašli u ulogama koje su im bile dodijeljene. Saznali smo nešto više o samome poslu suca, odnosno sutkinje. Suđenja su bila pomalo stresna, ali na kraju sve je odlično prošlo. Smatram da je ovakvu priliku bilo zaista vrijedno iskoristiti.

Karlo: Odlazak na smotru simuliranog suđenja bio je, ne samo novo iskustvo, nego i događaj koji mi se neopisivo svidio. Putovanje tamo, noć u hotelu, samo suđenje, slobodno vrijeme u Zagrebu i vraćanje kući - sve je bilo odlično. Ekipa je bila super - dobra, aktivna i spremna podržati mene kao početnika, a suđenje zanimljivo. Svaka čast profesoru i puno mu hvala što mi je omogućio da budem dio ovog divnog puta i događaja.

Zorislav Jelenčić, prof.




Popis udžbenika

Raspored zvona


 

 

eTwinning

Pano tjedna


Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.

Instagram
Školska zadruga "SLATINA"
Škola na društvenim mrežama



Školska zadruga

Pronađite nas i na:


Š K O L S K I V R T


CMS za škole logo
Srednja škola Marka Marulića Slatina / Trg Ruđera Boškovića 16, HR-33520 Slatina / ss-mmarulica-slatina.skole.hr / ss.marka.marulica@vt.t-com.hr
preskoči na navigaciju