preskoči na sadržaj

Srednja škola Marka Marulića Slatina

Smjernice za postupanje školskih ustanova u slučajevima ugroze s neželjenim posljedicama

 

 

Poštovani nastavnici i roditelji,

na adrese ravnatelja škola dostavljeno je pismo ministra znanosti i obrazovanja koje prenosimo u cijelosti: 

"Poštovane ravnateljice, poštovani ravnatelji,
s ciljem sprječavanja rizičnih i opasnih okolnosti i stanja koja mogu dovesti do ugrožavanja sigurnosti, zdravlja i života učenika i djelatnika, skrećemo vam pozornost na potrebu podizanja sigurnosne razine boravka učenika u školskim ustanovama na području cijele Republike Hrvatske.

Ministarstvo znanosti i obrazovanja u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova izradilo je Smjernice za postupanje školskih ustanova u slučajevima ugroze s neželjenim posljedicama koje vam dostavljamo u privitku ovoga dopisa.

Takoder, želimo vas još jednom podsjetiti na iznimnu važnost suradnje školskih ustanova s institucijama na lokalnoj razini u sprječavanju i rješavanju nasilja i drugih rizičnih i kriznih situacija.

S ciljem meduresorne suradnje i koordinacije na lokalnoj razini uspostavljeni su gradski i općinski timovi za prevenciju i borbu protiv nasilja koji redovito održavaju koordinacijske sastanke tijekom kojih se razmjenjuju informacije od značaja za postupanje nadležnih službi u kriznim situacijama.

Napominiemo da su ravnatelii školskih ustanova članovi gradskih i opéinskih timova te vas molimo da obvezno sudieluiete u niihovom radu i odazivate se na sastanke koiima koordiniraiu načelnici policiiskih postaia.

Ovom prilikom još jednom vam želimo zahvaliti što u svakodnevnom radu osiguravate da naše školske ustanove budu sigurna mjesta te vas molimo da kontinuirano ulažete i dodatne napore kako bismo zaštitili ono najvrjednije — zdravlje i život naših učenika i svih djelatnika."

U nasatavku prenosimo Smjernice:

 

Smjernice za postupanje školskih ustanova u slučajevima ugroze s neželjenim posljedicama

 

 

  • Intervenciju zatražiti odmah u svim situacijama izravne i neposredne opasnosti za život, tijelo i sigurnost učenika ili zaposlenika školske ustanove. 

 

  • Hitnu intervenciju policije odgovorna osoba/djelatnik školske ustanove inicira pozivom na broj „192“.

 

  • U slučajevima prijetnje samoozljeđivanjem zatražiti intervenciju policije i hitne medicinske službe, uz dostavu pismene obavijesti nadležnom područnom uredu Zavoda za socijalni rad.

 

  • Učenika koji je zatečen u činjenju kaznenog djela ili pod okolnostima koje upućuju da je počinio kazneno djelo u okruženju školske ustanove, djelatnici školske ustanove smiju i trebaju zadržati do dolaska policije (sukladno čl. 106. Zakona o kaznenom postupku).

 

  • U slučaju sumnje na počinjenje kažnjive radnje djelatnici školske ustanove sačuvat će i osigurati tragove/dokaze koji se nalaze kod učenika ili u školskoj ustanovi do dolaska policije kako se isti ne bi uništili, izmijenili ili bili odneseni. 

 

  • Odgojno-obrazovni radnici dužni su policiji prijaviti saznanja iz kojih proizlazi sumnja da je na štetu djeteta u školskoj ustanovi ili van nje od strane druge djece ili odraslih osoba počinjeno kažnjivo djelo.

 

  • Odgovorne osobe školske ustanove surađuju s policijom tijekom kriminalističkog istraživanja i na zahtjev policije dužne su ustupiti dokumentaciju od značaja za provedbu izvida uz naknadno poštivanje zakonskih odredbi o tajnosti izvida (kao tajnu čuvati činjenice ili podatke koje su saznali tijekom postupanja policije). 

 

  • U slučaju prijave koja zahtijeva žurno postupanje policije potrebno je osigurati dostupnost stručnog osoblja koje raspolaže saznanjima o događaju i učeniku.

 

  • U slučaju da odgovorne osobe školske ustanove ne mogu procijeniti ima li ugrožavajuće ponašanje učenika obilježja kažnjive radnje, potrebno je ostvariti komunikaciju s nadležnom policijskom postajom unutar ranije uspostavljene međuresorne suradnje (lokalni timovi) ili telefonski kontaktirati policiju pozivom na broj 192. 

 

  • Informacije o međuvršnjačkom nasilju učenika potrebno je prijaviti sukladno Pravilniku o načinu postupanja odgojno-obrazovnih radnika školskih ustanova u poduzimanju mjera zaštite prava učenika te prijave svakog kršenja tih prava i Protokolu o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima prijaviti nadležnim tijelima. 

 

 

  • Informacije o međuvršnjačkom nasilju kazneno neodgovorne djece (osim ako se radi o ponašanju koje izravno ugrožava život, tijelo ili sigurnost drugih osoba), kao i informacije o sukobima učenika koji nemaju težinu kažnjive radnje, nije potrebno dostavljati policiji već primarno  nadležnom područnom uredu Hrvatskoga zavoda za socijalni rad uz istovremeno razmatranje potrebe poduzimanja primjerenih pedagoških mjera.

 

  • U slučaju saznanja o nezakonitim i potencijalno rizičnim objavama učenika na društvenim mrežama potrebno je sačuvati (kopirati, snimiti, fotografirati ili na drugi način fiksirati) poveznicu na web mjesto ili profil, kao i samu objavu, te odmah obavijestit nadležnu policijsku postaju. 

 

Nezakonite objave su svi sadržaji koji prikazuju djecu mlađu od 18 godina u seksualno eksplicitnom ponašanju ili online komunikacija kojom se djecu vrbuje, potiče na štetna ponašanja, objave kojima se narušava privatnost djeteta, a što kod djeteta izazove uznemirenost, porugu vršnjaka ili na koji drugi način ugrozi dobrobit djeteta.

 

Potencijalno rizične objave su sadržaji koji ukazuju na potencijalno opasna i ugrožavajuća ponašanja djece mlađe od 18 godina (npr. fotografije ili video materijal na kojima su prikazana djeca koja posjeduju ili koriste vatreno ili druge vrste oružja).

 

Policija nema ovlast ukloniti neprimjerene ili nezakonite sadržaje, ali većina društvenih mreža ima mehanizme prijave nezakonitog ili neprimjerenog sadržaja koji korisnici i sami mogu online prijaviti.

 

Više informacija o postupanjima u slučaju online zlostavljanja dostupno je na poveznici  https://mup.gov.hr/online-prijave/online-prijava-zlostavljanja-djeteta-red-button/281667  

 

  • U slučajevima potrebe da se u rješavanju konkretnog problema djeteta/učenika neposredno razmijene međuresorna saznanja o potrebnim ili poduzetim mjerama te usuglase i dogovore daljnja postupanja, predstavnici školske ustanove mogu zatražiti, odnosno odazvati se pozivu na koordinacijski sastanak s predstavnicima policije i drugih relevantnih dionika.

 

  • Policija će vezano uz svaku dojavu/prijavu sumnje na počinjenje kažnjive radnje provesti kriminalističko istraživanje o čijem će ishodu izvijestiti nadležno državno odvjetništvo, područni ured Hrvatskoga zavoda za socijalni rad, a u iznimnim situacijama u kojima su ispunjeni zakonski uvjeti uhiti maloljetnog počinitelja kaznenog djela.

 

  • U svim navedenim situacijama nužno je da ravnatelj školske ustanove odmah obavijesti roditelje (skrbnike) maloljetnih učenika sudionika i potencijalnih sudionika, te im ponudi da odmah dođu u školsku ustanovu na razgovor. Izuzetak su ugroze u kojima je roditelj (skrbnik) sudionik ugroze ili se sumnja da je sudionik, pri čemu kako postupiti u odnosu na roditelja ravnatelj treba dogovoriti s policijom. O navedenim događajima ravnatelj je dužan izvijestiti i Ministarstvo znanosti i obrazovanja.

 

Postupanje sa svim učenicima uključujući učenike koji nisu sudionici i na koje se ne sumnja da su sudionici u slučajevima ugroze ili sumnje na ugrozu s neželjenim posljedicama u školskom okruženju (uključujući samoozljeđivanje i međuvršnjačko nasilje i neprimjeren online sadržaj)

 

Odmah je nužno organizirati sljedeće:

 

  • U zbornici, odnosno na razini uprave, nužno je usuglasiti način postupanja i dogovoriti jednoobrazne informacije koje će svi nastavnici prenijeti svim učenicima i roditeljima, uz čuvanje anonimnosti sudionika i potencijalnih sudionika. Ako je ikako moguće, nužno je izostaviti podatak o kojem razredu se radi te sve druge informacije koje mogu ukazivati na identitet sudionika.

 

  • Učitelji, nastavnici ili stručni suradnici trebaju svim učenicima odmah pružiti osnovne informacije/činjenice o događaju, uz čuvanje anonimnosti sudionika i potencijalnih sudionika. Za navedeno je nužno izdvojiti primjereno vrijeme tijekom nastave. 

 

Odmah na početku potrebno je ustvrditi da škola poduzima sve da učenici budu sigurni, te kada je god moguće ustvrditi da su učenici sigurni i zaštićeni. Uznemirujuće sadržaje potrebno je koliko je god moguće postepeno uvoditi u razgovor. 

 

Razgovor s učenicima potrebno je osloboditi osobne patnje i osobnog nepovoljnog iskustva sudionika i potencijalnih sudionika, njihovih obitelji i bliskih osoba, a posebno na način da se prepričavaju emocionalno obojena svjedočanstava direktnih i indirektnih sudionika.

 

S učenicima treba razgovarati na način pružanja mogućnost da iskažu što su sve već saznali

(ako jesu) i na koje načine su zaprimili informacije, što ih je posebno zastrašilo, zabrinulo ili rastužilo, koja razmišljanja i osjećaje je navedeno saznanje kod njih potaknulo. 

 

Potrebno je jasno osuditi ugrožavajući događaj ili sumnju na događaj te osmisliti i izraditi razredni plan postupanja u slučaju da učenici imaju saznanja o bilo kakvom nasilju ili zabrinjavajućim aktivnostima i dogovorima. 

 

Po potrebi, ovakve razgovore s učenicima nužno je ponavljati tijekom trajanja ugroze i u razdoblju nakon ugroze, a posebno kod svih novih uznemirujućih otkrića/saznanja vezanih uz ugrozu. 

 

  • Učenike je nužno udaljiti i onemogućiti im pristup mjestu/području, predmetima ili drugom sadržaju (uključujući online sadržaj) povezanima s incidentom te svim neugodnim i uznemiravajućim prizorima i predmetima.

 

  • O događaju je nužno na primjeren i umirujući način još isti dan obavijestiti roditelje, navodeći isključivo činjenice uz suhoparan, faktografski izričaj te uz čuvanje anonimnosti sudionika i/ili potencijalnih sudionika. 

 


Pismo ministra

Dana 08. svibnja 2023. godine održana je sjednica Nastavničkog vijeća na kojoj su nastavnici i stručni suradnici upoznati sa dopisom ministra znanosti i obrazovanja, Radovana Fuchsa od 05. svibnja 2023. godine.

Isti prenosimo u cijelosti:

"

      Poštovane ravnateljice i ravnatelji,

prije svega htio bih vama, kao i djelatnicima vaših škola, zahvaliti na predanom radu u ostvarenju poticajnog i sigurnog školskog okruženja kako bismo našoj djeci i učenicima omogućili nesmetan cjelovit i uravnotežen rast, kao i njegovanje individualnih talenata i potencijala.

S obzirom na tragičan događaj koji se ovih dana dogodio u jednoj beogradskoj školi, molim vas da uložite dodatan napor i obratite pozornost na škole kao siguma okružja s nultom tolerancijom na nasilje.


U školskom okružju molimo vas za provedbu sljedećeg:

Aktivnosti s učenicima. učiteljima. nastavnicima i stručnim suradnicima:

  • U ponedjeljak, 8. svibnja 2023., organizirajte okupljanje sve djece koje će biti posvećeno prenošenju nekoliko osnovnih poruka:
  • Dogadaj u Beogradu je tragedija koja je u svih nas izazvala različita emocionalna stanja. O tome trebamo otvoreno razgovarati jer je to vjerojatno najbolji način nošenja s tim nemilim događajem.
  • Naše škole sigurna su mjesta i svi se u njima trebamo osjećati sigurno i prihvaćeno.
  • Niti jedan oblik nasilja u školi nije dopušten te smo svi mi pozvani i odgovorni da se to uistinu i provede u djelo.
  • Organizirajte da u svakom razrednom odjelu razrednik, stručni suradnik ili drugi učitelj i nastavnik otvoreno razgovara s učenicima o događaju u Beogradu, o tome što su sve učenici saznali i na koje načine su zaprimili informacije, što ih je posebno zastrašilo, zabrinulo ili rastužilo, koja razmišljanja i osjećaje je to u njih potaknulo; potrebno je jasno osuditi taj dogadaj te osmisliti i izraditi razredni plan postupanja u slučaju da učenici saznaju o bilo kakvom nasilju ili zabrinjavajućim aktivnostima i dogovorima.
  • Potaknite učenike da se obrate stručnom suradniku škole, razredniku ili izravno vama s punim povjerenjem da ćete zaštiti njihovu privatnost u slučaju svih sumnji i saznanja o potencijalno opasnim dogadajima u školi ili u školskom okružju.
  • Organizirajte edukacije za učenike i roditelje o nenasilju te, prema potrebi, uključite stručnjake Zavoda za javno zdravstvo (liječnike školske medicine i Službe za mentalno zdravlje, prevenciju i izvanbolničko liječenje ovisnosti) i druge stručnjake, uključujući djelatnike MUPa. Edukacije su osobito potrebne u razrednim odjelima u kojima primjećujete bilo koje oblike nasilničkog ponašanja (uključujući on-line nasilje i zlostavljanje, kao i isključivanje iz grupe vršnjaka), te u razrednim odjelima u kojima primjećujete upotrebu energetskih pića ili sumnjate na upotrebu alkohola i drugih sredstava ovisnosti.

Pojačajte sportske, likovne i glazbene sadržaje i druge aktivnosti koje potiču druženje, kao i kvalitetno i kreativno provodenje vremena u opuštenoj, prijateljskoj i uključujućoj atmosferi, te potalmite na sudjelovanje one učenike koji inače u takvim aktivnostima ne sudjeluju.

Stavite naglasak na školu i školsko okružie kao sigurno mjesto:

  • Postavite natpise na vidljivim mjestima i na ulazima u školu s porukama o zabrani svih oblika nasilja (primjerice: škola bez nasilja).
  • Pojačajte nadzor: djelatnika škola u svim školskim prostorijama i hodnicima, a posebice u onima u kojima učenici mogu biti skriveni od pogleda nastavnika, poput toaleta.

U zabačenim hodnicima i rjeđe korištenim prostorijama ostavite uključeno svjetlo i otvorena vrata.

  • Zabranite svaku konzumaciju energetskih pića, dok se podrazumijeva da je zabranjena svaka konzumacija alkohola, cigareta (uključujući e-cigarete) i novih duhanskih proizvoda te drugih sredstva ovisnosti.
  • Nastavnici tehničke kulture trebaju organizirati da skalpeli koji su sastavni dio nastavnog paketa za tehničku kulturu budu pohranjeni u školi izvan dohvata učenika te ih trebaju uručiti učenicima samo na nastavi tehničke kulture i prikupiti odmah nakon korištenja.
  • Organizirajte da učenici mogu anonimno prijaviti sve oblike nasilja i u ovom kontekstu zabrinjavajućih aktivnosti u školi i izvan nje, primjerice na način da u kutiju odredenu za to mogu anonimno ubaciti papirić s opažanjem/pritužbom.
  • Na primjeren način obavijestite roditelje učenika o sljedećem:
  • U našoj školi ne toleriraju se oblici nasilničkog ponašanja. Istaknite svom djetetu da ne smije biti nasilno prema drugima, uključujući on-line nasilje, kao i verbalno i fizičko nasilje i isključivanje iz grupe vršnjaka. Potaknite svoje dijete da vam se povjeri ako je samo žrtva nasilja ili ako je svjedočilo nasilju. Vama i vašem djetetu na raspolaganju sam osobno, kao i stručni suradnici, razrednik i drugi učitelji i nastavnici ako nam se trebate povjeriti zbog bilo kojih nepovoljnih okolnosti vezanih uz školu, zdravlje i sigumost djeteta.

Upute za učitelie. nastavnike. stručne suradnike i ostałe dielatnike u školi:

Molimo da učitelji, nastavnici, stručni suradnici i ostali djelatnici škole obrałe pojačanu pozornost na:

  • učenice i učenike koji su isključeni iz vršnjačke grupe, koji su povučeni, te se u vrijeme odmora ne druže s vršnjacima,  učenice i učenike koji su razdražljivi, nervozni, neposlušni i agresivni,
  • učenice i učenike koji su popustili u školi ili se njihovo ponašanje promijenilo, a izvršavanje školskih zadataka se pogoršalo,
  • učenice i učenike za koje sumnjaju da koriste sredstva ovisnosti.

S navedenim učenicima i njihovim roditeljima djelatnici škole trebaju porazgovarati o tome koliko su zadovoljni školskim uspjehom i drugim aspektima života, kako se osjećaju u svom razredu i u školi, imaju li problema sa školom, u obitelji, s prijateljima ili ih muči nešto drugo. U slučaju potrebe, učenike i roditelje uputite školskom liječniku radi savjetovanja i obrade u odgovarajućim zdravstvenim ustanovama.

U slučaju nasilničkog ponašanja i korištenja ilegalnih sredstava ovisnosti, molimo vas da odmah obavijestite policiju i roditelje.

Ostajemo stalna potpora i partner u rješavanju izazova s kojima se suočavate. "

 


 

 

 


Novosti

Popis udžbenika

Raspored zvona


 

 

eTwinning

Pano tjedna


Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.

Instagram
Školska zadruga "SLATINA"
Škola na društvenim mrežama



Školska zadruga

Pronađite nas i na:


Š K O L S K I V R T


CMS za škole logo
Srednja škola Marka Marulića Slatina / Trg Ruđera Boškovića 16, HR-33520 Slatina / ss-mmarulica-slatina.skole.hr / ss.marka.marulica@vt.t-com.hr
preskoči na navigaciju