Međupredmetni projekt Kultura i mediji – kritičko vrednovanje medijskih sadržaja provodi se u 3. a i 3. b razredu opće gimnazije i povezao je nastavne predmete Hrvatski jezik (Željka Orban, prof.), Informatika (Ksenija Rastija, prof.), Psihologija (Zorica Karan, prof.) i Tjelesna i zdravstvena kultura (Mirta Drokan, prof.). U projekt je uključena i školska psihologinja, Ljiljana Matošević.
Voditeljice projekta su Željka Orban i Ksenija Rastija.
Ciljevi projekta:
- podići svijest učenicima o utjecaju medija na mišljenje pojedinca i društva u cjelini
- educirati učenike kako analizirati medijski sadržaj
- pomoći učenicima u razvijanju metoda i sposobnosti kritičkog vrednovanja medijskih sadržaja
- naučiti učenike kritičkom promišljanju, uočavanju i iskorištavanju pozitivnih medijskih utjecaja
- osvijestiti učenike o važnosti medijske pismenosti u vremenu u kojem živimo,
- opismeniti i produbiti razinu medijske pismenosti učenika u pristupanju medijskim sadržajima i pri njihovu stvaranju,
- osvijestiti učenike o važnosti izgradnje vlastitih interesa i odgovornog ponašanja te donošenja ispravnih odluka,
- razviti kod učenika timski rad i suradnju pri rješavanju zadanih zadataka
- upoznati javnost prikazivanjem rezultata provedenih aktivnosti u projektu (ostale učenike i nastavnike škole, učenike osnovnih škola, roditelje, sugrađane)
Vrijeme provedbe: od listopada 2021. do 8. svibnja 2022. (Dani medijske pismenosti)
Načini realizacije (sve provedene aktivnosti nalaze se u nastavku na ovoj web stranici).
- HJ – sastavljanje i izrada mamilica i klikolovki u digitalnom okruženju, sastavljanje i provedba intervjua sa školskom psihologinjom, radionica o kritičkom vrednovanju medijskih sadržaja i načinima raspoznavanja lažnih vijesti i dezinformacija, izrada izvješća o projektu
- INF – kvizovi kroz virtualno programiranje u Scratch-u na temu medijske pismenosti, Stop Motion video o lažnim vijestima i dezinformacijama, ankete i kvizovi u MS Forms alatu o medijskoj pismenosti, plakati, letci, prezentacije, web stranice projekta
- PSIH – izrada digitalni radova i provođenje radionica na temu stereotipi i predrasude
- TZK – osvještavanje o prikrivenim oglasima usmjerenim na savršeni izgled i život mladih
- međuškolska suradnja s OŠ Josipa Kozarca u Slatini
Troškovnik: bez većih materijalnih troškova (škola)
Način vrednovanja:
- vrednovanje postignuća učenika kontinuiranim praćenjem svakog učenika, praćenje i ocjenjivanje napredovanja učenika tijekom rada, prezentacija aktivnosti (Liste za vršnjačko vrednovanje); refleksija po završetku (upitnik u MS Forms alatu)
Autorica: Ksenija Rastija, prof.
Lažne vijesti u međupredmetnoj suradnji nastave Informatike i Hrvatskoga jezika
Autor: Sandra Bošnjak, 31. 1. 2022.
Projekt Kultura i mediji – kritičko vrednovanje medijskih sadržaja Lažne vijesti u međupredmetnoj suradnji nastave Informatike i Hrvatskoga jezika Medijska pismenost i medijsko obrazovanje proizlaze iz potrebe suvremenog društva i pojedinca. Budući da je nastavni proces mjesto na kojem je nužno posvećivati se sve više medijskoj pismenosti, tijekom prosinca 2021. i siječnja 2022. međupredmetnom suradnjom na nastavi Hrvatskoga jezika i Informatike, učenici 3. razreda opće gimnazije aktivno su sudjelovali u školskom međupredmetnom projektu Kultura i mediji – kritičko vrednovanje medijskih sadržaja.
Odgojno-obrazovni ciljevi učenja i poučavanja nastave Hrvatskoga jezika između ostalih jesu i naučiti učenike kritičkom promišljanju, uočavanju i iskorištavanju pozitivnih medijskih utjecaja, stoga je i cilj ovoga projekta osvijestiti važnost medijske pismenosti u vremenu u kojem živimo, opismeniti i produbiti razinu medijske pismenosti učenika i kritičkog vrednovanja u pristupanju medijskim sadržajima i pri njihovu stvaranju, ukazati na izloženost i svrhu mamilica i razlučiti i prepoznati manipulaciju u medijskim sadržajima, tj. prikriveno oglašavanje.
Iako je u prvom redu projekt usmjeren na svakodnevnu uporabu medijskih informacija, nakon uvodnog predavanja prof. Željke Orban i zaključka da je potreba za medijskom pismenošću u digitalnom dobu u kojem živimo i više nego neophodna, učenici su kritički pristupili razumijevanju medijskih sadržaja radom na tekstovima s naglaskom na načine manipulacije kontekstom. Samostalnim su pretraživanjem pronalazili medijske tekstove s potpuno neistinitim naslovima, anominacijama, naslovima u kojima postoje zablude oko sudionika događaja, zatim u kojima je prikriveno mjesto ili vrijeme događaja, naslovi koji mogu biti višeznačni, pisani kondicionalom, hiperbolizirani, metaforizirani i sl., a zatim su izrađivali svoje mamilice.
Na nastavi Informatike učenici su u paru obrađivali video na temu lažnih vijesti i dezinformacija, prema uputama i smjernicama profesorice informatike Ksenije Rastije. Kreiranim Stop Motion videom učenici su ostvarili očekivane ishode u nastavi Informatike prema kurikulumu za 3. razred opće gimnazije u temi multimedije.
Nastava informatike potaknula je učenike da na originalan i kreativan način prikažu svoje mišljenje i izraze svoj stav o ovoj problematici i iznesu jasne poruke i upozorenja. U nastavku pogledajte digitalne radove učenika – Stop Motion video:
Vjerujemo da će stečena znanja i iskustva našim učenicima otvoriti neke nove perspektive u načinu korištenja medija.
Željka Orban, prof. i Ksenija Rastija, prof.
Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.