Tijekom školske godine 2022./23. s učenicima u međupredmetnom projektu nastavljamo s medijskim opismenjavanjem, ovoga puta riječ je o reklamama. U projektu pod nazivom Moć reklama sudjeluju učenici opće gimnazije i svi zainteresirani nastavnici pod vodstvom prof. Ksenije Rastije i Željke Orban.
Cilj ovoga projekta jest ukazati na negativne strane reklamnih sadržaja i potaknuti kritičku svijest koja će mlade obrazovati u svjesne i samostalne potrošače.
Upravo su mladi ti koji nerijetko pasivno prihvaćaju reklame, a da o tome ne razgovaraju s odraslima. Reklamni sadržaji koje nam mediji plasiraju često nemaju kriterije ni razlike, već jedan cilj – prodaju i zaradu, što dovodi do izjednačavanja iskustva – svi pričaju, reproduciraju i žele dostići/imati viđeno. Opasnost je u tome što ponašanje naučeno iz medija može postati izbor ponašanja u stvarnosti. Reklame zapravo manipuliraju našim željama za društvenim pripadanjem i priznavanjem. I zbog toga, nisu samo djeca podložna njihovim suptilnim utjecajima, već se i odrasli često ne mogu oduprijeti porukama koje ih okružuju.
Dakle, važnost ovakvog oblika medijske pismenosti mladih je neupitna ako ne želimo da postanu bespomoćne žrtve velikih korporacija koje ne biraju medije i metode dolaska do potrošača. Upravo nove tehnologije, društvene mreže, novi formati reklamiranja preko blogera i influencera formiraju stavove, predrasude, ali i sliku mladih i djece o sebi te idealiziranje izgleda, života, i na kraju posrnuvši za reklamama mladi i djeca gube sebe, svoje vrijednosti, darovitosti i kvalitete zaslijepljeni reklamnim formatima. Iz svega proizlazi da je, osim medijskog opismenjavanja, važna i izgradnja samopouzdanja i obrazovanja koji čine put za uspješno sazrijevanje u kulturi potrošačkog društva. Marketinški, djeca, a i mladi čine jednu od važnijih ciljanih grupa, iz nekoliko razloga. Prvo, kao budući potrošači, zatim kao kupci koji će svoj džeparac potrošiti upravo na proizvode koji su im plasirani, ali najvažnije – oni često imaju i veliki utjecaj na izbor koji će njihovi roditelji napraviti u kupovini. Zakon o oglašavanju štiti maloljetnike od zloupotrebe povjerenja, neiskustva i neznanja. Niz zakonodavnih uredbi odnosi se na zaštitu zdravlja i razvoja integriteta maloljetnika, zaštitu autoriteta obitelji i škole, kao i na zabranu prikazivanja maloljetnika u opasnim i neadekvatnim sadržajima. Međutim, osim zakona, velika je odgovornost i na odgojno-obrazovnim institucijama, stoga smo se i odlučili na ovakav projekt. Tijekom školske godine na satovima Informatike, Hrvatskoga jezika, Satu razrednika i dr. profesori će u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima svojih predmeta educirati učenike o reklamama i njihovom utjecaju.
Autorice: Željka Orban, prof. i Ksenija Rastija, prof.
Frazemi u reklamnim sloganima – aktivnost u sklopu projekta Moć reklama na satu Hrvatskoga jezika
Autor: Sandra Bošnjak, 31. 3. 2023.
U sklopu predmetnog kurikula za 4. r. gimnazija učenici između ostalog ovladavaju pojmovima frazeologije i frazema kao dijela leksika. Budući da u reklamama glavnu ulogu imaju poticajne riječi, sredstva i načini iskazivanja poticajnosti i privlačenja pozornosti čitatelja te potreba za kratkoćom i sažetošću, često se u novinarsko-publicističkom funkcionalnom stilu mogu pronaći i frazemi. Tako je jedna od aktivnosti u projektu Moć reklama bila i pronalaženje frazema u reklamnim novinskim naslovima te izrada plakata i njihova jezično-stilska analiza. Učenici su prema zadanim smjernicama izradili plakate (u nastavku je jedan primjerak) i analizirali frazeme.
Tako je jedna skupina na primjeru Podravkine reklame za Kviki grickalice, koja glasi: „Prepoznatljiv okus koji volite. Fantastično hrskav i jedinstveno ukusan, zabavu donosi dok kažete Gric! Hrskavi spas u pravi čas. “, napravila sljedeću analizu: „U ovoj reklami upotrijebljen je frazem koji ima kanonski oblik dok (prije nego) kažeš (si rekao) keks (britva). On je u reklami teško prepoznatljiv zbog promijenjenih sastavnica, stoga je riječ o frazemskoj inačici (varijanti). Osim frazema dok (prije nego) kažeš (si rekao) keks (britva) ova reklama sadrži još jedan frazem „u pravi čas“ što rezultira rimom koja doprinosi muzikalnosti cijelog frazema i boljoj pamtljivosti. Cilj je ovih frazema u reklamnom diskursu naglasiti kako su Kviki grickalice stvorene za zabavu odmah, te su one spas u zadnjoj sekundi.“
Ovom aktivnosti učenici su pokazali razumijevanje i stjecanje jezičnih i uporabnih kompetencija.
Autorica: Željka Orban, prof.
Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.