Tijekom školske godine 2022./23. s učenicima u međupredmetnom projektu nastavljamo s medijskim opismenjavanjem, ovoga puta riječ je o reklamama. U projektu pod nazivom Moć reklama sudjeluju učenici opće gimnazije i svi zainteresirani nastavnici pod vodstvom prof. Ksenije Rastije i Željke Orban.
Cilj ovoga projekta jest ukazati na negativne strane reklamnih sadržaja i potaknuti kritičku svijest koja će mlade obrazovati u svjesne i samostalne potrošače.
Upravo su mladi ti koji nerijetko pasivno prihvaćaju reklame, a da o tome ne razgovaraju s odraslima. Reklamni sadržaji koje nam mediji plasiraju često nemaju kriterije ni razlike, već jedan cilj – prodaju i zaradu, što dovodi do izjednačavanja iskustva – svi pričaju, reproduciraju i žele dostići/imati viđeno. Opasnost je u tome što ponašanje naučeno iz medija može postati izbor ponašanja u stvarnosti. Reklame zapravo manipuliraju našim željama za društvenim pripadanjem i priznavanjem. I zbog toga, nisu samo djeca podložna njihovim suptilnim utjecajima, već se i odrasli često ne mogu oduprijeti porukama koje ih okružuju.
Dakle, važnost ovakvog oblika medijske pismenosti mladih je neupitna ako ne želimo da postanu bespomoćne žrtve velikih korporacija koje ne biraju medije i metode dolaska do potrošača. Upravo nove tehnologije, društvene mreže, novi formati reklamiranja preko blogera i influencera formiraju stavove, predrasude, ali i sliku mladih i djece o sebi te idealiziranje izgleda, života, i na kraju posrnuvši za reklamama mladi i djeca gube sebe, svoje vrijednosti, darovitosti i kvalitete zaslijepljeni reklamnim formatima. Iz svega proizlazi da je, osim medijskog opismenjavanja, važna i izgradnja samopouzdanja i obrazovanja koji čine put za uspješno sazrijevanje u kulturi potrošačkog društva. Marketinški, djeca, a i mladi čine jednu od važnijih ciljanih grupa, iz nekoliko razloga. Prvo, kao budući potrošači, zatim kao kupci koji će svoj džeparac potrošiti upravo na proizvode koji su im plasirani, ali najvažnije – oni često imaju i veliki utjecaj na izbor koji će njihovi roditelji napraviti u kupovini. Zakon o oglašavanju štiti maloljetnike od zloupotrebe povjerenja, neiskustva i neznanja. Niz zakonodavnih uredbi odnosi se na zaštitu zdravlja i razvoja integriteta maloljetnika, zaštitu autoriteta obitelji i škole, kao i na zabranu prikazivanja maloljetnika u opasnim i neadekvatnim sadržajima. Međutim, osim zakona, velika je odgovornost i na odgojno-obrazovnim institucijama, stoga smo se i odlučili na ovakav projekt. Tijekom školske godine na satovima Informatike, Hrvatskoga jezika, Satu razrednika i dr. profesori će u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima svojih predmeta educirati učenike o reklamama i njihovom utjecaju.
Autorice: Željka Orban, prof. i Ksenija Rastija, prof.
Obilježavanjem 6. Dana medijske pismenosti završen je projekt Moć reklama
Autor: Sandra Bošnjak, 8. 5. 2023.
Završne projektne aktivnosti realizirane su obilježavanjem 6. Dana medijske pismenosti na nastavi Hrvatskoga jezika i Informatike.
Na satu Hrvatskoga jezika s učenicima je provedena radionica s ciljem poticanja svjesnosti utjecaja reklama na potrošačke navike i upoznavanja s nekim od najčešće korištenih „hvatača pozornosti“ i idejama reklama. Nakon kratke prezentacije u kojoj su učenici doznali neka pravila kojima se služe kreatori reklama da bi utjecali na krajnje potrošače i razgovora o reklamama koje su ih se najviše dojmile i zbog čega, u skupinama su pogledali zadane primjere reklama i analizirali prema smjernicama (uočavali su „hvatače pozornosti“, ideje kojima privlači reklama i analizirali jezik).
Nakon toga zadatak im je bio izraditi reklamni slogan u kontekstu predloženih ideja (ideje zadovoljenja određenog interesa, zasluge i nagrade, drugačije, jedinstveno i ideje pripadnosti) za upis u njihov razredni odjel nasuprot paralelnom odjelu.
Po završetku radionice provedeno je vrednovanje cjelokupnog projekta.
Vrednovanje projekta Moć reklama
Zaključili smo kako smo tijekom nastavne godine uspješno proveli još jedan međupredmetni projekt, povezali predmetne odgojno-obrazovne ishode sa stvarnim životnim situacijama i medijski opismenili.
Na nastavi Informatike učenici gimnazije obilježili su Dane medijske pismenosti kroz aktivnosti provedene pod sloganom Moć digitalnog oglašavanja. Provedenim aktivnostima zaokružili smo školski međupredmetni projekt i kroz razgovor učenici su potvrdili da svatko od nas ima drugačije stavove i razmišljanje o reklamama, neki smatraju da su jako važne i korisne, a drugi da su reklame „naporne“ i dosadne, čak često i iritantne. Svi su se složili da su kroz projekt ipak stekli dodatno obrazovanje o reklamama i da će svaki put razmisliti treba li im zaista neki proizvod prije nego li ga kupe. Isto tako potvrdili su da vrlo često kupujemo upravo zbog reklame i na taj način gomilamo nepotrebne stvari.
Dane medijske pismenosti obilježili smo i provođenjem ankete s učenicima gimnazije kako bi dobili njihove stavove o utjecaju reklama na mlade, nakon provedenog školskog međupredmetnog projekta. Anketi je pristupio 81 učenik.
Analiza ankete bit će naknadno objavljena
Autorice: Željka Orban, prof. i Ksenija Rastija, prof.
Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.