Tijekom školske godine 2022./23. s učenicima u međupredmetnom projektu nastavljamo s medijskim opismenjavanjem, ovoga puta riječ je o reklamama. U projektu pod nazivom Moć reklama sudjeluju učenici opće gimnazije i svi zainteresirani nastavnici pod vodstvom prof. Ksenije Rastije i Željke Orban.
Cilj ovoga projekta jest ukazati na negativne strane reklamnih sadržaja i potaknuti kritičku svijest koja će mlade obrazovati u svjesne i samostalne potrošače.
Upravo su mladi ti koji nerijetko pasivno prihvaćaju reklame, a da o tome ne razgovaraju s odraslima. Reklamni sadržaji koje nam mediji plasiraju često nemaju kriterije ni razlike, već jedan cilj – prodaju i zaradu, što dovodi do izjednačavanja iskustva – svi pričaju, reproduciraju i žele dostići/imati viđeno. Opasnost je u tome što ponašanje naučeno iz medija može postati izbor ponašanja u stvarnosti. Reklame zapravo manipuliraju našim željama za društvenim pripadanjem i priznavanjem. I zbog toga, nisu samo djeca podložna njihovim suptilnim utjecajima, već se i odrasli često ne mogu oduprijeti porukama koje ih okružuju.
Dakle, važnost ovakvog oblika medijske pismenosti mladih je neupitna ako ne želimo da postanu bespomoćne žrtve velikih korporacija koje ne biraju medije i metode dolaska do potrošača. Upravo nove tehnologije, društvene mreže, novi formati reklamiranja preko blogera i influencera formiraju stavove, predrasude, ali i sliku mladih i djece o sebi te idealiziranje izgleda, života, i na kraju posrnuvši za reklamama mladi i djeca gube sebe, svoje vrijednosti, darovitosti i kvalitete zaslijepljeni reklamnim formatima. Iz svega proizlazi da je, osim medijskog opismenjavanja, važna i izgradnja samopouzdanja i obrazovanja koji čine put za uspješno sazrijevanje u kulturi potrošačkog društva. Marketinški, djeca, a i mladi čine jednu od važnijih ciljanih grupa, iz nekoliko razloga. Prvo, kao budući potrošači, zatim kao kupci koji će svoj džeparac potrošiti upravo na proizvode koji su im plasirani, ali najvažnije – oni često imaju i veliki utjecaj na izbor koji će njihovi roditelji napraviti u kupovini. Zakon o oglašavanju štiti maloljetnike od zloupotrebe povjerenja, neiskustva i neznanja. Niz zakonodavnih uredbi odnosi se na zaštitu zdravlja i razvoja integriteta maloljetnika, zaštitu autoriteta obitelji i škole, kao i na zabranu prikazivanja maloljetnika u opasnim i neadekvatnim sadržajima. Međutim, osim zakona, velika je odgovornost i na odgojno-obrazovnim institucijama, stoga smo se i odlučili na ovakav projekt. Tijekom školske godine na satovima Informatike, Hrvatskoga jezika, Satu razrednika i dr. profesori će u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima svojih predmeta educirati učenike o reklamama i njihovom utjecaju.
Autorice: Željka Orban, prof. i Ksenija Rastija, prof.
Radionica u 5. razredima OŠ Josipa Kozarca u sklopu projekta Moć reklama
Autor: Sandra Bošnjak, 15. 5. 2023.
Nakon projektnih aktivnosti unutar naše škole, jedna od planiranih aktivnosti bila je proširiti djelovanje i na druge škole u našem gradu. Tako su 15. svibnja učenici Lana Fotez, Iva Lovčanin i Venio Rulj proveli radionicu u 5. a i 5. c razredu OŠ Josipa Kozarca u Slatini prema prethodnom dogovoru s razrednicama Martinom Grundler Hralom i Melitom Čmarec na Satu razrednika.
Razrednice su unaprijed zadale petašima zadaću da tijekom vikenda promatraju i zabilježe uočene reklame na televiziji, internetu ili časopisima, zatim da izdvoje jednu koja im se najviše svidjela i kritički ju promisle na način da odrede tko je autor i koja je svrha te reklame, zašto ih je privukla, na koji je način zadržala njihovu pozornost, koje vrijednosti i način života potičete što prema njihovu mišljenju nedostaje u odabranoj reklami. Većina ih je napravila, a izdvojili smo neke:
Radovi učenika - analiza reklama
Sat je započeo kratkom anketom koju su učenici anonimno ispunili, a odnosila se na poznavanje pojmova medija i vrsta, uloga reklama, njihovih pozitivnih i negativnih utjecaja te utjecaja na pojedinog učenika. Nakon ankete i razgovora o njoj, s petašima je analizirana njihova domaća zadaća čijim su rješavanjem jako dobro uočili svrhu reklamiranja, ali i važnost kupčeva opreza pri izboru i kupnji proizvoda.
Na kraju sata u izlaznoj kartici učenici su izdvojili što im je bilo najzanimljivije i što su naučili.
Zahvaljujemo petašima i njihovim razrednicama na suradnji i pozitivnoj povratnoj informaciji koju smo dobili.
Autorica: Željka Orban, prof.
Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.