preskoči na sadržaj

Srednja škola Marka Marulića Slatina

Školska godina 2022./2023.

Tijekom školske godine 2022./23. s učenicima u međupredmetnom projektu nastavljamo s medijskim opismenjavanjem, ovoga puta riječ je o reklamama. U projektu pod nazivom Moć reklama sudjeluju učenici opće gimnazije i svi zainteresirani nastavnici pod vodstvom prof. Ksenije Rastije i Željke Orban.

Cilj ovoga projekta jest ukazati na negativne strane reklamnih sadržaja i potaknuti kritičku svijest koja će mlade obrazovati u svjesne i samostalne potrošače.

Upravo su mladi ti koji nerijetko pasivno prihvaćaju reklame, a da o tome ne razgovaraju s odraslima. Reklamni sadržaji koje nam mediji plasiraju često nemaju kriterije ni razlike, već jedan cilj – prodaju i zaradu, što dovodi do izjednačavanja iskustva – svi pričaju, reproduciraju i žele dostići/imati viđeno. Opasnost je u tome što ponašanje naučeno iz medija može postati izbor ponašanja u stvarnosti. Reklame zapravo manipuliraju našim željama za društvenim pripadanjem i priznavanjem. I zbog toga, nisu samo djeca podložna njihovim suptilnim utjecajima, već se i odrasli često ne mogu oduprijeti porukama koje ih okružuju.

Dakle, važnost ovakvog oblika medijske pismenosti mladih je neupitna ako ne želimo da postanu bespomoćne žrtve velikih korporacija koje ne biraju medije i metode dolaska do potrošača. Upravo nove tehnologije, društvene mreže, novi formati reklamiranja preko blogera i influencera formiraju stavove, predrasude, ali i sliku mladih i djece o sebi te idealiziranje izgleda, života, i na kraju posrnuvši za reklamama mladi i djeca gube sebe, svoje vrijednosti, darovitosti i kvalitete zaslijepljeni reklamnim formatima. Iz svega proizlazi da je, osim medijskog opismenjavanja, važna i izgradnja samopouzdanja i obrazovanja koji čine put za uspješno sazrijevanje u kulturi potrošačkog društva. Marketinški, djeca, a i mladi čine jednu od važnijih ciljanih grupa, iz nekoliko razloga. Prvo, kao budući potrošači, zatim kao kupci koji će svoj džeparac potrošiti upravo na proizvode koji su im plasirani, ali najvažnije – oni često imaju i veliki utjecaj na izbor koji će njihovi roditelji napraviti u kupovini. Zakon o oglašavanju štiti maloljetnike od zloupotrebe povjerenja, neiskustva i neznanja. Niz zakonodavnih uredbi odnosi se na zaštitu zdravlja i razvoja integriteta maloljetnika, zaštitu autoriteta obitelji i škole, kao i na zabranu prikazivanja maloljetnika u opasnim i neadekvatnim sadržajima. Međutim, osim zakona, velika je odgovornost i na odgojno-obrazovnim institucijama, stoga smo se i odlučili na ovakav projekt. Tijekom školske godine na satovima Informatike, Hrvatskoga jezika, Satu razrednika i dr. profesori će u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima svojih predmeta educirati učenike o reklamama i njihovom utjecaju.

Autorice: Željka Orban, prof. i Ksenija Rastija, prof.

 


 

Moć reklama – istraživanja o utjecaju reklama na mlade

Autor: Sandra Bošnjak, 10. 5. 2023.

Tijekom školske godine 2022./2023. s učenicima opće gimnazije proveden je projekt Moć reklama kojemu je cilj osvijestiti mlade o utjecaj reklama na njihov život, navike kupovanja,  formiranje slike o sebi i društvu, te idealiziranju izgleda i života. U okviru projekta provedeno je istraživanje i analiza rezultata o moći i utjecaju reklama na mlade na početku projekta, pri obilježavanju Svjetskog dana štednje u lipnju 2022., i nakon realizacije projekta, pri obilježavanju Dana medijske pismenosti u travnju 2023. Obje ankete provedene su na nastavi informatike, anonimne su i sadrže ista pitanja.

Prije provođenja projekta anketi je pristupilo 96 učenika opće gimnazije naše škole, a nakon provođenja projekta anketi je pristupilo 82 učenika opće gimnazije s kojima je i projekt proveden. Dobiveni rezultati anketa  poslužili su za analizu i usporedbu kako bi vrednovali provedeni projekt.

Cilj istraživanja bio je prikupiti informacije o stavovima učenika, njihovim iskustvima i razmišljanjima o utjecaju reklama na njih osobno ali i na mlade općenito, te usporediti rezultate dviju anketa provedenih prije i nakon projekta  kako bi vidjeli, na temelju odgovora učenika, koliko su svjesniji utjecaja medija i reklama na njih te  je li naš projekt Moć reklama urodio plodom.

 

Rezultati provedenih anketa pokazali su sljedeće:

 

Prije projekta

Nakon provedenog projekta

 

Na pitanje Koji medij je za tebe najčešće izvor informiranja o nekom proizvodu? najviše njih odgovorilo je internet, 96% učenika prije i 92% učenika nakon provedenog projekta. Svega nekoliko učenika (8%) navelo je da se informiraju preko televizije ili novina.

 

Prije projekta

Nakon provedenog projekta

 

Na pitanje Jesu li reklame korisne?  43% učenika smatra da jesu (prije provođenja projekta) dok se taj postotak povećao nakon projekta na  79% što pripisujemo edukaciji. Nakon projekta  učenici drugačije analiziraju reklame i prepoznaju korisne od lažnih reklama, odnosno uviđaju da su reklame korisne ako dobre prepoznajemo.

 

Prije projekta

Nakon provedenog projekta

 

Na pitanje Jesi li primijetila/o oglase (reklame) u mobilmom aplikacijama? 88% učenika odgovorilo je prije provođenja projekta da su primijetili, a 96% nakon provođenja projekta.  Ova promjena znači da neke reklame prije nisu prepoznavali, osobito prikrivene reklame, a sada ih prepoznaju i zamjećuju.

 

Prije projekta

Nakon provedenog projekta

 

Na pitanje Prepoznaješ li prikrivene reklame u medijima? manji broj učenika (28%) prije projekta je potvrdilo da prepoznaje prikrivene reklame, dok je nakon provedenog projekta to potvrdila većina učenika (90%). Ova velika promjena pokazuje da je edukacija o prikrivenim reklamama bila jako uspješna i da ih sada učenici prepoznaju.

 

Prije projekta

Nakon provedenog projekta

 

Na pitanje Smatraš li da te reklame na društvenim mrežama prate i nagovaraju na kupovinu?  prije provođenja projekta 68% učenika potvrdilo je da se to svakodnevno događa, a 20% je primijetilo da ih ponekad prate, dok je nakon provođenja projekta došlo do promjene. 51%  učenika potvrdilo je da se to svakodnevno događa, a 37% je primijetilo da ih ponekad prate. Pretpostavka je da je došlo do ove promjene jer učenici ne kliknu na ponuđenu reklamu pa se ona i manje puta pojavljuje.

 

Prije projekta

Nakon provedenog projekta

 

Na pitanje Utječu li reklame na tvoj izbor proizvoda? broj učenika koji su odgovorili da dosta utječe znatno se smanji prije i poslije, s 27% na 3%, dok se povećao broj onih koje su rekla da ne utječe, s 11% na 30%.

 

Prije projekta

Nakon provedenog projekta

 

Na pitanje Smatraš li da prikriveno oglašavanje ima snažni utjecaj na podsvijesti pojedinca koja ga aktivira na kupovinu?  možemo primijetiti da je 25% učenika u početku smatralo da nema nikakav utjecaj dok se na kraju taj broj smanjio na svega 3%. Najviše učenika smatra da ima djelomični utjecaj (prije 54%, a nakon projekta 66%).

 

Prije projekta

Nakon provedenog projekta

 

Na pitanje   Koliku važnost i povjerenje pridaješ reklami ako ju iznosi poznata medijska osoba ili influencer (bloger)´povećao se broj učenika koji uopće ne pridaju važnost (sa 17% na 33%) te onih koji pridaju malu važnost (s 33%  na 43%) dok se smanji broj onih koji daju  veliku važnost (s 40% na 20%) te onih koji daju izrazito veliku važnost (s 9% na 5%). Ove promjene  pokazuje da su se neki učenici osvijestili i shvatili da njihovi idoli influenceri reklamiraju proizvode zbog zarade, a ne kvalitete proizvoda.

 

Analiza anketa dovela je do sljedećeg zaključka:

Učenici naše škole pokazali su veliku osviještenost o utjecaju reklama na mlad. Veliki postotak njih promijenio je razmišljanje nakon provedenog projekta i pokazao da je projekt bio koristan jer su svjesniji da im njihovi idoli i mediji informiranja nameću prikrivenu kupovinu i nagovaraju ih na konzumerizam.

Anketa provedena na kraju projekta pokazala je da su učenici kroz projekt shvatili koju moć imaju reklame na njih kao potrošače, ali i kao mlade ljude kojima formiraju stavove i mišljenja. Prepoznaju skrivene reklame i svjesni su da ih reklame prate, te za razliku od razmišljanja na početku provođenja projekta, sada su svjesniji utjecaja reklama na njih i prepoznaju prikrivene reklame, te su svojim odgovorima potvrdili da drugačije razmišljaju kada im reklamiraju proizvode influenceri. Nastoje da influenceri na njih imaju manji utjecaj ili ih ni ne uvažavaju više kao prije. Ovo je potvrda da je projekt bio koristan i da je pozitivno utjecao na stavove, razmišljanja i odnos učenika prema reklamama.

Istraživanje je pripremila, provela i analizirala profesorica informatike Ksenija Rastija.

 

Ksenija Rastija, prof.




Popis udžbenika

Raspored zvona


 

 

eTwinning

Pano tjedna


Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.

Instagram
Školska zadruga "SLATINA"
Škola na društvenim mrežama



Školska zadruga

Pronađite nas i na:


Š K O L S K I V R T


CMS za škole logo
Srednja škola Marka Marulića Slatina / Trg Ruđera Boškovića 16, HR-33520 Slatina / ss-mmarulica-slatina.skole.hr / ss.marka.marulica@vt.t-com.hr
preskoči na navigaciju